Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

روزگار روزگار خوبی نیست و کمتر به پیشکسوتان و هنرمندان تلاشگر سریال‌ها و فیلم‌های ماندگار تلویزیون و سینما توجه می‌شود. حتی صدایشان به جایی نمی‌رسد که حق‌شان را از تهیه‌کنندگان بگیرند و یا مدیران نمی‌دانند که بازیگران قدرتمند و کاربلد تلویزیون و سینما اصلاً کجا هستند و وقتی کار نمی‌کنند و خانه‌نشین شده‌اند از کدام منبع درآمد امرار معاش می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینجا باید تکرار کرد که اتکا به سلبریتی‌ها و توجه به تعداد فالوورها، باعث شده تا یک عده هنرمند حقیقی خانه‌نشین بشوند و جایشان را یک عده بی‌هنر بگیرد که هیچ کاربردی جز مانور چهره برای مخاطب ندارند. اما این پیشکسوتان و بازیگران قدرتمند و کاربلد مفهوم و محتوای غنی را از کالبد هنر به رخ می‌کشند. در عین حال کار فاخر هم با حضور این بازیگران حرفه‌ای و کاردان به جایی می‌رسد مگرنه کاری از دست بازیگرانی که به واسطه تعداد فالوور و قدرت‌نمایی در فضای مجازی انتخاب می‌شوند، برنمی‌آید. یکی از این بازیگران، محمد فیلی بازیگر سریال‌های ماندگاری همچون «روزی روزگاری»، «مختارنامه»، «عملیات 125»، «جلال‌الدین»، «هشت و نیم دقیقه» و «هاتف» این روزها حال و احوال خوبی ندارد؛ دنده‌اش شکسته و به سختی صحبت می‌کند، چون خون فضای ریه‌اش را فراگرفته ولی کسی از او خبری نمی‌گیرد. هیچ‌کدام از مدیران تلویزیون و حتی برخی از تهیه‌کنندگان هم توجهی نمی‌کنند که چه بر سر فیلی و امثال فیلی بازیگران پیشکسوتی که کارنامه‌ هنری‌شان معرف فرهیختگی و هنرمندی‌شان است و نه با لابی‌ و مانور چهره به جایی رسیده باشند. به سختی شماره تماس جدید او را پیدا کردیم و لحظاتی ضمن مروری بر نقش فاخر شمر او در سریال «مختارنامه» پای درد و دل‌های استاد محمد فیلی بازیگر پیشکسوت تلویزیون نشستیم.

 

محمد فیلی بازیگر نقش شمر در سریال «مختارنامه»  گفت: من در همان روز اول که تصویربرداری سریال «تک‌سواران» کلید خورد در صحنه ای سوار الاغ شدم اما چون تجهیزات مناسب مهیا نبود به زمین خوردم. تجهیزات لازم در زمان کار وجود نداشت و باعث شد من سر صحنه تصویربرداری از الاغ به زمین بیفتم و یکی از دنده‌هایم بشکند البته پنج روز بعد هم سر صحنه تصویربرداری سریال آمدم و همراه با درد به بازی خود ادامه دادم و بعد متوجه شدم که دنده من شکسته است. اینها مسائلی است که باید از قبل پیش‌بینی شود و به طور مثال برای الاغ پالان بگذارند اما نگذاشتند و استانداردها رعایت نشد و به همین دلیل من دچار آسیب شدم.

وی تصریح کرد: «تک‌سواران» البته بعد از 15 روز تصویربرداری تعطیل شد و ماحصل این حضور خانه‌نشینی و دردهایی است که تحمل می‌کنم. به سختی می‌توانم نفس بکشم و در ریه‌ام خون جمع شده و هیچ‌کسی هم یاد من نمی‌کند. مگر اینکه به بیمارستان بروم خیلی نمایشی عیادتی داشته باشند و عکس تبلیغاتی بگیرند. این‌ها بی‌توجهی و بی‌مهری است که صنف و انجمنی در تلویزیون وجود ندارد که بتوانند برای مشکلات‌مان به آنجا رجوع کنیم.

بازیگر پیشکسوت تلویزیون با انتقاد از وعده‌های پوشالی برخی از تهیه‌کنندگان، افزود: گاهی پیش می‌آید ما در پروژه‌ای بازی می‌کنیم ولی به دلیل مشکلات بودجه‌ای دستمزدمان را نمی‌دهند. واقعاً باید چه کار کنیم! ما که خارج از رسانه‌ملی فعالیت می‌کنیم و حقوق ثابتی نداریم و بیمه هم نیستیم، وقتی دستمزدمان را ندهند از کدام منبع درآمد هزینه‌های هنگفت بیماری‌مان را تأمین کنیم. این‌ها دردهایی است که به واسطه بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌های برخی از مدیران مربوطه در صداوسیما بیشتر هم می‌شود. چرا تهیه‌کننده سریال «هاتف» و «آرام می‌گیریم» به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند که بنده تاکنون نتوانسته‌ام دستمزدم را دریافت کنم.  

فیلی با اشاره به نبود صنفی در تلویزیون برای پیگیری این مسائل اظهار کرد: بسیاری از ما بازیگران که در تلویزیون کار می‌کنیم عضو خانه تئاتر و انجمن بازیگران سینما هستیم اما عمده کارمان در تلویزیون است. درحالیکه تلویزیون صنف و انجمنی ندارد و ما نمی‌دانیم مشکل خود را به چه کسی باید بگوییم. البته در تئاتر و سینما انجمن‌هایی هستند که کج‌دار مریض یک رسیدگی‌هایی دارند اما تلویزیون هیچ اقدامی در جهت حمایت از هنرمند خود انجام نمی‌دهد. اگر بخواهیم مشکلات را به مدیران و مسئولان بگوییم کسی پاسخگو نیست چون آنها فقط تهیه‌کننده پروژه‌ها را می‌شناسند. به ما اهمیتی داده نمی‌شود و هرچه‌قدر هم بخواهیم برای گرفتن حق خود برویم و بیاییم کسی به ما توجه نمی‌کند.

*این روزها سریال «مختارنامه» دوباره روی آنتن رفته و بسیاری به این عدم تداوم ساخت سریال‌های فاخر تلویزیونی انتقاد کرده‌اند. بازیگر نقش شمر در «مختارنامه» هم به این وضعیت تکرار کردن سریال‌های فاخر و عدم توجه به ساخت کارهای ماندگار تلویزیونی گفت: من بسیار خرسندم که سال‌های سال مردم سریال «مختارنامه» را می‌بینند و از تماشایش لذت می‌برند. اما بیشتر از این سریال‌ها باید ساخته شود و به جای برخی پرداخت‌های ضعیف و بی‌محتوا، به فکر ماندگاری آثار باشیم. مصداق بارز آن معطلی ده ساله کارگردانی همچون میرباقری که ذهن خلاق و پرداخت هنرمندانه و قدرتمندی دارد که منتظر ساخت «سلمان فارسی» است. البته این روزها جدی‌تر ساخت این سریال دنبال می‌شود که میرباقری به من گفته آماده باش در این سریال بازی کنی! و امیدواریم تا سال آینده کلید بخورد.

وی با بیان اینکه برای نقش شمر هیچ گزینه‌ای نبود، تأکید کرد: بسیاری به من گفتند چرا این نقش را بازی کردی و به من خرده می‌گرفتند. حتی داود میرباقری که برای هر نقشی چندین گزینه داشت. به من گفت برای نقش شمر فقط یک گزینه هست و آن هم تویی! الان هم چند باری برای پروژه‌های دیگر پیشنهاد شده این نقش را تکرار کنم اما من نپذیرفته‌ام و نمی‌پذیرم. چون اعتقاد دارم هرآنچه درباره شمر بود در «مختارنامه» ارائه دادم و بیشتر از این با کلیشه و تکرار همراه می‌شود.

فیلی در پایان درباره کارهای دیگر که به زودی روی آنتن تلویزیون می‌روند، گفت: این روزها مشغول بازی در سریال «بانوی عمارت» عزیزالله حمیدنژاد بودم که نقش یک تاجر بازاری را بازی کردم. این سریال تلویزیونی امسال به آنتن تلویزیون می‌رسد؛ چرا که مراحل تصویربرداری‌اش تا چند روز آینده تمام می‌شود و سریال «تک سواران» هم که فعلاً به دلیل پاره‌ای از مشکلات تعطیل شده است.

انتهای پیام/

 

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: تلویزیون درآمد پیشکسوتان فضای مجازی زمین بازی بیمارستان مشکلات حقوق تئاتر ذهن آماده باش آماده باش درآمد فضای مجازی پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۵۶۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب

دریافت 113 MB

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آن‌ها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.

«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که به‌صورت هفتگی می‌توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.

در صدوپانزدهمین شماره از این روایت رسانه‌ای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه ای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب می شد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه می کند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترین ها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژه های خود استفاده کند.

سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابون‌پزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفت‌های منصور (برادر رعنا) با او ازدواج می‌کند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته می‌شود. پس از سال‌ها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود می‌شود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده می شود.

گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژه های داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب می شوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیت های خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.

جبار آذین منتقد چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سال‌های بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت‌ پردازی‌های اصولی، مقبول و دیالوگ‌های خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهره‌گیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازی‌های روان از ویژگی‌های «رعنا» محسوب می‌شود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشق‌ها، رشادت‌ها، مبارزه‌ها، آرمان‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها بگوید و چه خوب هم در آن سال‌های کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همین‌ها «رعنا» را با تجربه اندوزی‌هایش در اذهان به یادگار گذاشت.

اما یکی از ویژگی های مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب می آمد توانست یکی از مولفه های مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان می شود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در می آید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا می کند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.

موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفه های موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روش های نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانه ای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و می کوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درست ترین و علمی ترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیت های او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی می شویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترین ها شوند.

طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفه های درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا می کنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.

گرچه در رسانه ها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد می شود، در برخی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژه ای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه می شود، اول از دست اندرکاران پروژه می خواهم که بخش هایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان می گذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام می دهم.

این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش می کند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاه های موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفه ها به مواردی چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقی ها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش می کنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمی دهم.

همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمی‌ترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که می توان در آهنگسازی فیلم های «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.

چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدت های زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش می کنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزه های دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر می آید می بایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.

کد خبر 6094445 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب